Deci nu. Sau, de fapt, da.

Hai să vă citez dintr-un confuz: (care nu primeşte link, vizată e ideea nu omul)

Vă căcaţi pe voi că Păunescu e Marele Porc şi a cântat în strună comuniştilor.

Nu contează! E omul care a strâns mii de oameni pe stadioane şi în case de cultură, oameni pe care i-a hrănit cu artă.

În orice univers normal, faptul că scrii poezii şi pro şi contra unui regim/dictator s-ar numi că eşti o lepră cu două feţe. În universul de mai sus, nu. Contează că eşti Artist!

E omul care, timp de 12 ani, a ţinut în picioare Cenaclul Flacăra, din care s-a născut istoria culturală contemporană românească. De la Tudor Gheorghe la colindele lui Hruşcă (pe care le ascultaţi iarnă de iarnă, nu vă trageţi pe cur), de la Nicu Alifantis la acel Pittiş pe care-l plângeţi de trei ani, toţi au început să existe datorită lui.

Băi, nu ştiu voi, dar eu aş fi preferat să nu-l avem pe Tudor Gheorghe dacă asta ar fi însemnat revoluţia să vină cu 10 ani mai repede. Serios. Imaginaţi-vă că sunteţi păpuşarul şi că Băunescu e marioneta voastră: îl puneţi să ceară poporului să se răscoale, adio Alifantis şi adio Ceauşescu. L-aţi arunca la gunoiul istoriei pe Pittiş dacă asta ar da jos cizmarul? Mama care-a trăit vremurile alea aprobă afirmativ şi cu trei mâini.

Nu, Adrian nu “era un pion prea mic”. Era poetul de curte al lui Ceauşescu, ceea ce înseamnă în orice univers normal că s-a dezonorat până la măduva osului având în vedere precedentul Analfabeţii. Ultimul tren – anul publicării, 1979, în loc de revoluţie ne-a dat o poezie; să nu-i beleşti memoria? Alţi oameni de cultură care au îndrăznit infinit mai puţin au sfârşit în puşcării şi la muncă silnică; ăsta va sfârşi la 20 de ani după revoluţie, nelinşat, neatins, ba chiar cu influenţă pentru a-şi scăpa nevasta din diversele belele în care intră. Bine-mersi.

Băi frate, că mi se ridică părul pe spate (deşi n-am aşa ceva) – cum era cu Eminescu şi poezia lui, scrisoarea a treia, că totul duşman ţi-este, râul, ramul? Asta tre’ să simtă un dictator, asupritor, cotropitor. Să simtă că nu-l suportă pământul, darmite oamenii, că toţi lucrează pentru el în scârbă şi cu biciul pe spinare, să doarmă cu teama că şi gărzile de corp i-ar lua gâtul. Cum era bancul ăla trist, în care Bulă vedea ogorul patriei ca pe “o câmpie cu ceva albăstrele şi 22 de milioane de lăcrămioare”? No, Adriane, ai fost o albăstrea cu succes, rupeţi-ai tulpina odată.

Deci nu.

N-o să mă piş pe mormântul lui Adrian Băunescu, nici la propriu nici la figurat. În fond n-am trăit vremurile. Da’ permiteţi să râd, să râd ca un maniac, ca un diavol? Dac-aş fi practicant ortodox m-aş bucura că ăsta sigur merge în iad. Cum nu sunt, mă rezum la a mă bucura că va fi un lingău mai puţin pe pământul ăsta.

Da, nu v-a plăcut orientarea lui politică. Nici mie. Dar, în numele a ceea ce a fost, dincolo de asta, vă rog eu: nu vă pişaţi pe sicriul lui, nici acum, nici după ce o să îl ocupe. Nu se face.

Ha ha, ce gay spus, “orientarea politică”. Nu există aşa ceva, într-o dictatură eşti pro sau contra, întreabă-i pe cenzori dacă stăteau să numere subtilităţile. Băunescu cum a fost, contra? Poetul de curte, ştiu, rezista prin cultură. Mama nu aprobă. Mom doesn’t like bullshit.

E o listă întreagă de astfel de lepre, foste cadre, foşti oameni cu influenţă care în mii de momente oportune ar fi putut curma suferinţa a milioane de oameni, ar fi putut măcar pune presiune, arăta cizmarului că lucrurile sunt rele. Sper ca în 10 ani să pot să am motiv de trecere prin Bucureşti: mormintele lor, parcă mă trece totuşi

Frica de comentarii
În continuare, fără cuvinte

Comments 5

  • dupa 90 a mai incercat cu cenaclu si n-a mai venit nici Mutu. Alea sute de mii care veneau, jumate erau sa-i toarne pe aia care veneau cu buna credinta sa se mai descarce.

    a fost o supapa pentru ca ceausescu s-o mai duca pana in 89

  • Din moment ce mama ta, “care a trăit vremurile alea” avea, după cum spui, “trei mâini” pentru diverse dedesupturi, nu mă miră că a avut nobleţea de a produce un excrement din care, voinic, te-ai ridicat tu. Te felicit pentru capacitatea-ţi vulcanică de a urina pe mormintele înaintaşilor, mă înclin în faţa capacităţii tale de a refuza subtilităţile, însă te-nţeleg: marea ta problemă e că eşti un anonim, tipul şobolanului care, incapabil de vreun act de curaj, forţă, virilitate (sunt convins că, dacă ţi-ar agresa cineva prietena/soţia, ai lua-o la sănătoasa), însă înzestrat cu o armă perpetuă – aceea de a urina pe tot ce înseamnă valoare.
    Vorbeşti de Adrian Păunescu ca fiind poet de curte? Dac-ai fi păşit, fie şi numai în “Rezervaţia de zimbri” ai fi avut şansa unei revelaţii.
    Dar cum, fireşte, n-ai depăşit nivelul din “Morcoveaţă”, te înţeleg: trebuie să trăieşti, iar şeful tău, magazionerul de la salubrizare, are nevoie de urină. Eu, totuşi, n-o voi livra pentru cea cu trei mâini, te superi?…

  • Bre,

    1. Din ceva motiv ai intrat în spam.

    2. Discuţia despre mine ca anonim e cam .. nesărată venind din partea altui anonim, ştii cum zic?

    3. Eu vorbesc despre omul politic, tu despre omul artist. Practic ai ratat discuţia. Foarte bine, nu i-a contestat cineva calităţile literare, dar priviţi această raţă :)

  • M-am întors aici de mai multe ori ca să recitesc articolul. L-am citit şi pe cel la care faci referinţă şi încă vreo câteva pe aceeaşi temă. Aproape toţi se prevalează de talentul lui Păunescu pentru a ascunde caracterul lui sau şi mai rău, a-l ignora în totalitate. Mi s-a părut cel puţin ciudat faptul că nivelul decibelilor întru lauda personajului este invers proporţional cu vârsta combatanţilor. Eu am trăit epoca din plin, am fost chiar şi pe stadion la Cenaclu(n-am rezistat până la sfârşit). Vorbesc în deplină cunoştinţă de cauză. Lumea mergea turmă la Cenaclu pentru că altă ofertă nu exista, iar fenomenul s-a produs în totalitate controlat, supapa se deschidea fix cât era nevoie ca să mai scadă presiunea după care se închidea la loc. Iar cel care s-a pretat senin la această manipulare a fost Păunescu. După ’89 când oferta s-a diversificat fenomenul s-a stins cu toate încercările de resuscitare.
    Am preferat să las să treacă ceva vreme pentru a putea scrie fără patimă. Cei care n-au trăit epoca respectivă ar trebui să se limiteze la a vorbi despre o parte din poeziile lui Păunescu, pentru că în mod cert a fost foarte talentat. Păcat că talentul nu i-a fost dublat de un caracter pe măsură.