Ryzom, primul contact

Dacă tot m-am apucat să vorbesc despre Ryzom, hai să vă prezint şi regiunea-tutorial numită Silan.

~*~

… dar în primu’ rând să discutăm partea cu crearea unui personaj. Aveţi de ales între 4 rase, fiecare cu continentul ei propriu unde-şi are “casa”. Gândind pe termen lung, alegerea rasei nu va influenţa cu nimic mecanica jocului; nu contează cât de scund sau albastru eşti, tot atâta damage(i) faci şi tot aceleaşi opţiuni le vei avea în final. Ca roleplay poate conta însă oarecum, în sensul că e mai uşor să construieşti un profil dacă ai caracteristicile rasei: trykerii-s mai doritori de libertate, mari comercianţi da’ altfel săritori faţă de aproapele lor; fyroşii-s mai ursuzi şi gata să-ţi susţină opinia cu toporu’, matişii-s neşte “cine-s-io-futu-mă-n-cur” fără pereche, mari artizani şi purtători de intrigi, iar zoraii nişte spiritualişti şi pacifişti convinşi. Eu unul mă amuz interpretând un fyros mai level-headed(ii), da’ e până la urmă o chestie de gusturi. În orice caz, frizura şi tatuajele le puteţi schimba mai apoi – însă forma trupului nu. Faceţi femeie cu ţâţe mari din prima dacă asta vreţi să vedeţi.

Rasa contează însă oarecum pe termen scurt. Fiecare neam are straiele şi armele lui proprii, iar pentru a putea crafta alte tipuri de produse aveţi a cheltui o groază de puncte(iii) pe care ca începător nu le aveţi. Prin urmare, dacă ţineţi musai să puteţi construi chestii specifice unei anumite rase încă de la început, să alegeţi rasa respectivă e o idee bună(iv). Maeştrii de pe un continent vă vor învăţa să construiţi doar chestii specifice rasei care trăieşte acolo, prin urmare ideal este ca la plecarea din Silan să optaţi spre a merge la casa voastră. Călătoria între regiuni şi continente este simplă prin teleportare – dacă aveţi un pact valabil; însă pentru a avea un pact trebuie să ajungeţi în fiecare loc cel puţin o dată pe jos(v), iar ca începător solo e (aproape) imposibil. O călătorie de ieşire din lacuri(vi) este printre cele mai dificile din joc, ca atare va dura ceva timp până să prindeţi un grup care să vă ajute; în contrast, între junglă şi deşert e mai uşor de călătorit. Oricum, într-un interval de aproximativ o săptămână e imposibil să nu găsiţi ajutor pentru a călători(vii).

Vi se dă să alegeţi o “specializare” între cele 4 clase de bază (fighter, mage, harvester şi crafter), chestie care e complet irelevantă din moment ce oricum le veţi încerca pe toate cândva. Opţiunea de magician vă oferă vraja Fear, nu strică s-o primeşti gratis fiind ea olecuţ mai scumpă dacă tre’ s-o cumperi ca începător. Alternativ, specializarea crafter vă dă un model de ţoale extra (pe lângă cizme ceea ce ştie oricine), lucru şi el costisitor. Alegeţi un nume(viii) şi putem în final purcede.

~*~

Ne trezim în faţa lui Chiang the Strong, conducătorul zonei de refugiaţi numită Silan(ix). Vorbiţi cu el, apoi încet-încet explorând tabăra îi veţi descoperi şi pe maeştrii care vă vor antrena în cele 4 skilluri. Sugestia mea pentru un începător (de fapt oricine) este să ţineţi mereu harta deschisă şi pe zoom mediu, astfel veţi şti mereu unde vă aflaţi în raport cu împrejurimile. Puneţi steguleţe de marcaj pentru tot, absolut tot .. trainers, vânzători de arme şi armuri, vânzătorul de materiale, zonele kami şi karavan din tabără, e incredibil de uşor să te pierzi.

Ca o sub-notiţă, eu în orice joc prima dată verific care-s tastele şi opţiunile(x), asta în Ryzom se rezolvă cu tastele K respectiv U. Îmi place să adaug taste pentru strafing, foarte utile pe lângă cele default care doar rotesc camera. La fel, tastele pentru selectat membrii echipei le am puse pe F1-F8, în loc de ceea ce au ales developerii. Doar zic.

Un personaj sărac lipit pământului

Nu intru în detalii despre fiecare quest în parte, există tutoriale în limba engleză destul de detaliate (xi). În schimb pot oferi sfatul să vă apucaţi de misiuni de la toţi 4 trainerii simultan, multe vă trimit în acelaşi loc şi să faceţi chestii similare; cel mai eficient e să ai 2-3 misiuni care te trimit departe de tabără simultan. Chatul Region este o excelentă resursă pe care-i bine s-o exploataţi din plin, orice întrebare aveţi nu ezitaţi s-o puneţi; în general lumea e săritoare şi drăguţă(xii).

Veţi muri incredibil de des la început, e normal să se întâmple. Pur şi simplu nu aveţi nici viaţă suficientă, nici îndemânarea să ieşiţi dintr-o situaţie de rahat pe puterile proprii. Asta e, aveţi 4’30” la dispoziţie să fiţi sculat din comă, un simplu “rez please” în Region face minuni dacă daţi şi nişte minime detalii (timp rămas până la respawn, locul aproximativ unde sunteţi, etc). Dacă nu vă readuce nimeni în puteri veţi suferi o penalizare(xiii), un debuff care face ca orice experienţă pe care aţi primi-o să fie cheltuită pentru descreşterea penalităţii; trece repede, câteva kills şi aţi scăpat, uneori s-ar putea să fie mai eficient să vă daţi respawn decât să aşteptaţi până fuge cineva din celălalt capăt de hartă. Să notăm că punctele de penalizare se vor cumula timp de 10 morţi consecutive dacă nu scăpaţi de ele, apoi nu se mai adună. Au şi cerurile milă faţă de omu’ nenorocos …

Un detaliu peste care mulţi începători sar este faptul că, deşi puteţi antrena orice skill, există modalităţi eficiente şi modalităţi ineficiente să o faceţi. Spre exemplu magia suge grav dacă n-o faceţi purtând amplificatoare, veţi face mult prea puţin damage şi veţi avea casting times prea lungi ca să aveţi vreo şansă de supravieţuire; iar dacă în Silan veţi primi amplificatoare bunicele spre bune de la maistru, odată ajunşi în mainland tre’ să căscaţi ochii atent la procentajele oferite de diverse amps. Pe lângă asta, ţoalele light sunt singurele care nu vă adaugă penalităţi de nici un fel, în schimbul faptului că veţi primi damage aproape ca şi cum aţi fi dezbrăcat; armurile medium şi heavy vă adaugă malus, tot aşa cum armele vă adaugă şi ele. Acest malus vă creşte costurile pentru acţiuni (Mana(xiv) şi distanţa maximă în magie, Stamina în melee, Concentrarea (Focus) dacă săpaţi), lucru care poate că nu-i de dorit da’ nici nu poate fi evitat mereu. Magicianul va evita HA(xv) ca pe râie, accepţi că LA este alegerea corectă în scenariul tău, accepţi că eşti un soi de glass cannon şi te comporţi ca atare lovind de la distanţă. Ţăranu’ cu barda oricum tre’ să se apropie de animale şi obligatoriu va primi lovituri, aşa că protecţia sporită a armurilor grele e de preferat. Purtatul cu sine a două seturi diferite de armuri este cert preferabil scenariului în care vă găsiţi fugărit de lupi, fără absolut nici o şansă să evitaţi muşcăturile.

De fapt, purtatul cu sine al unui coechipier este cea mai bună protecţie. Fie că-i healer fie că vă ajută în alt fel, prezenţa unei a doua persoane vă va scuti de moarte în foarte multe cazuri. Jocul e construit astfel încât să descurajeze oamenii solo. N-aveţi poţiuni, n-aveţi self-heal decât sporadic, ori lucraţi cu cineva ori aşteptaţi între killuri până vă plictisiţi.

Melee si light armor, o alegere stilistica

Odată ce aţi atins nivelul 30 în orice skill puteţi lua misiuni şi de la Chiang însuşi, iar kami/karavana vă vor oferi şi ei misiuni când încheiaţi antrenamentul în magie respectiv săpat(xvi). Eu unul achiesez la părerea generală că un nivel 35-40 în orice skill este suficient pentru a părăsi tutorialul, odată ce aţi terminat toate misiunile existente. Mult, mult mai important decât nivelul este să fi citit ce vă spun trainerii, sunt informaţii fără de care nu vă veţi putea adapta pe continent, şi pe care mulţi jucători s-au plictisit să le toooot repete. În plus, profitaţi şi jucaţi-vă cu sistemul de cărămizi(xvii), acelaşi damage în magie îl puteţi obţine plătind fie cu hit points fie cu distanţă şi casting time, sau o combinaţie între ele. Idem, o acţiune de dat cu paru’ poate să vă coste stamina până la epuizare, sau puteţi să daţi în doru’ lelii cu acţiunea default şi să nu prea faceţi damage, însă nici să nu vă consumaţi ceva în decursul procesului. Se poate face power-leveling odată ajunşi pe continent, da’ informaţii de bază mai greu să convingi pe cineva să repete pentru baba surdă. Ştiţi cum zic linucsiştii şi toţi oamenii tehnici? RTFM, read the fucking manual. Noa, tutorialul din Silan e un mini-manual pentru jucător.

Doua stanze care costa, una care plăteste. Acţiunea poate fi învăţată.

~*~

Cam atât despre Silan, de vorbit ar fi multe .. însă e mai simplu de înţeles când chiar joci.

----------
  1. Stricăciune (?) []
  2. genu’ rabid pacifist, în puternic contrast cu caracteristicile rasei []
  3. Skill points []
  4. Căutaţi bmsite.net şi vedeţi la secţiunea Dressing Room []
  5. Călătoritul astfel se numeşte trekking []
  6. Casa trykerilor, continentul Aeden Aqueous e numit colocvial lakes în engleză []
  7. Depinde de anotimp, dacă e iarna în joc atunci e şi plin de animale agresive .. ori ai grup capabil ori rişti decimarea pe drum. În contrast, vara şi toamna poţi călători aproape singur []
  8. Preferabil nu mărci înregistrate gen Marlboro, personaje uşor recogniscibile din pop culture gen Severussnape, cuvinte din vocabularul de bază sau titluri nobiliare gen “Adriantheking” şamd []
  9. De ce refugiaţi? Din calea urgiei .. dar despre asta citiţi în lore. []
  10. Key mapping and options []
  11. Şi ca o observaţie secundară, dacă nu înţelegeţi limba engleză cât să puteţi citi fără greţuri tutorialul, mai bine vă lăsaţi. Nu e WoW, distracţia nu vine din hack & slash. Sunt de citit mereu Chestii Importante. []
  12. Cel puţin e drăguţă dacă nu sunteţi ţărani, gen să vă apucaţi să cerşiţi bani şi echipamente, chestii pe care oricum le veţi primi în urma misiunilor []
  13. death penalty []
  14. numită Sap în joc []
  15. Heavy armor []
  16. Nu-s misiuni obligatorii, dar plătesc foarte bine şi nici nu-s foarte dificile []
  17. acţiunile-s compuse din stanzas pentru care plătiţi cu credits; în trecut stanzele erau numite bricks, unii jucători încă le spun aşa []
----------
Idee de afacere pentru CFR
Marea Britanie, altcumva

Comments 4